În data de 28.05.2019, elevii și profesorii din Colegiul Național ”Octav Onicescu” au participat la dezbaterile proiectului ”Educația ne unește –
Viziune asupra viitorului educației în România”. Discuțiile au relevat câteva aspecte pozitive, precum
Separarea materiilor, respectiv separarea gradelor de dificultate, de la examenul de Evaluarea Națională, în funcție de profilul dorit de elev.
Obligativitatea învățământului liceal, în mod integral,dar și aspecte îngrijorătoare:
1. Stabilirea de limite în ceea ce privește studiile universitare și post-universitare, în funcție de profilul absolvit de elev. Aceste limite duc la îngrădirea libertăților de alegere și exprimare.
2. Implicarea consilierului de carieră în admiterea elevului în ciclul liceal, într-o pondere atât de mare (25%). (Sugestie: maximum 5% / limitarea deciziei sale la un calificativ pozitiv sau negativ)
3. Scoaterea unor materii din calupul de discipline la alegere la probele de BAC.
4. Înscrierea la liceu doar pentru cei care au peste 15 ani.
5. Să se ia în considerare și media obținută în anul suplimentar, la admiterea la liceu.
6. Repetarea, în anul suplimentar de ciclu gimnazial inferior, a materiilor la care elevul are probleme.
Au fost concepute câteva recomandări și scenarii de implementare:
- Absolvenții de liceu să aibă acces la studii universitare fără restricții, inclusiv la școli postliceale.
- Introducerea, respectiv REintroducerea de materii pentru proba la alegere, la BAC(ex: informatica la BAC A1, psihologie la BAC A2).
- Liderul educațional să fie obligat să predea. Altfel, acesta ar pierde contactul direct cu elevii, care este cel mai important, și anume cel rezultat din relația profesor-elev.